Årets arbeten i biblioteket 19/20

I skolbiblioteket började vi höstterminen 2019 med ett tema om ”Resor”.  Vid biblioteksentrén stod en ”flygkapten” flankerad av både resväskor, världskarta och vykort från olika resmål. Vårt ”bokpresenterar-träd” var fyllt av böcker kring temat, liksom alla våra hyllor för presentation av böcker. Resan till språket, en resa i tid och rum eller en resa i fantasins värld?

Klass 3A och klass 3B har varit med i sommartävlingen på jagharläst.se där skolor från hela Sverige deltar. 3A kom på 4:e plats med nästan 200 lästa och recenserade böcker och vann 1 500 kr att handla böcker för. 3B kom på 2:a plats med nästan 300 lästa och recenserade böcker och vann 2 500 kr att handla böcker för. Klasserna deltog förra året också och kom då på delad fjärdeplats. De valde då att skänka hälften av sin vinst till skolbiblioteket och hälften till kvinnojouren.

När dagarna började skymma och vi närmade oss allhelgonahelgen handlade utställningarna kring biblioteket om spöken och skräck. Fladdermössens närvaro var påtaglig när spökhistorier lästes högt under förmiddagsrasten.

FN-dagen på Uppsävjaskolan har en mycket lång tradition där eleverna framför sånger och texter i Sävja kyrka. Temat var ”Barnkonventionen” som alla klasser hade fördjupat sig i inför denna dag. I biblioteket kunde alla elever se ett bildspel om UNICEF:s arbete. Barns villkor är mycket olika beroende på var man växer upp – alla har inte ens tillgång till en toalett. Fler människor har idag tillgång till en mobiltelefon än en toalett!

Temat för årets barnboksvecka var ”Flykt”. Alla klasser arbetade med temat på olika sätt i respektive årskurs. Dessutom erbjöd vi följande aktiviteter:

  • Tipspromenad 
  • Bokbytardag - vi recyclar våra böcker!
  • Bokmärkestillverkning

Under perioden mellan höstlovet och jullovet har vi haft glädjen att låna ”Berättarskåpet” från Upplandsmuséet. Ett skåp med luckor, snurror, bilder och föremål. Med hjälp av det kan man leka med språk, locka fram historier och stimulera berättande. Berättarskåpet ger några ingredienser till historier och utgör ett fokus att samlas kring. En berättelse behöver en person, en plats, ett problem och en lösning. De tre första ingredienserna kan man få från skåpet - upplösningen bidrar man med genom sin fantasi!

 

När jullovet började närma sig önskade eleverna att det på förmiddagsrasterna skulle läsas julberättelser och eleverna ville själva läsa berättelserna för de yngre barnen!

Julstämning skapades med julgran, julpynt, pepparkaksdekorationer och en särskild brevlåda för post till tomten.

Uppdaterad: